Większość użytkowników samochodów nie zdaje sobie sprawy, że materiał wierzchni ich tapicerki posiada również warstwę spodnią, która notabene wpływa na większość cech całego produktu. To jak dany materiał się zachowa, jaka będzie jego żywotność, jaki jest jego odbiór – w głównej mierze zależy pod użytego podkładu tekstylnego. Innego podkładu używa się np. do siedzisk samochodowych i innych do kierownic, są też przypadki, gdzie warstwa spodnia jest wręcz niepożądana.
Brak Podkładu
Zdarzają się projekty, w których warstwa spodnia dermy jest niepotrzebna. Zwłaszcza, gdy tapicer ma za zadanie obszyć bardziej wymagający element (np. kokpit) i potrzebuje jak największej elastyczności materiału. Decydując się na sztuczną skórę pozbawioną podkładu, ma szansę bardziej rozciągnąć tworzywo w wybranym kierunku i lepiej je dopasować.
Siatka
Spora grupa sztucznych skór samochodowych podlaminowana jest dzianiną techniczną, a dokładniej siatką PES. Siatka ma za zadanie ułatwić szycie tapicerki, nadając jej lekki poślizg. Bez owej dzianiny materiał wierzchni stawia opór.
Pianka poliuretanowa
Pianki PUR są podstawowym materiałem technicznym w branży tapicerki samochodowej. Na przestrzeni lat przeszły one wiele modyfikacji – od pianek sztywnych, twardych, po półsztywne i elastyczne. Dziś używa się głównie pianek w arkuszach lub ciętych z rolki. Należy pamiętać, że im większa gęstość pianki, tym jej jakość i wytrzymałość będą większe. Równie istotny jest sposób oddawania energii – czyli jak szybko pianka wraca do pierwotnego kształtu. Parametr ten determinuje twardość materiału. Wszystko to wpływa na odbiór gotowego elementu przez użytkownika.
Pianka plus siatka
Wersja łączona – pianka PUR plus siatka PES – to niezwykle popularne i wygodne rozwiązanie. Z jednej strony materiał posiada miękką, elastyczną warstwę pianki, z drugiej całość zamyka siatka PES, która zdecydowanie ułatwia tapicerowanie elementu.
Dzianina dystansowa
Kilkunastoletnia technologia dzianin dystansowych pozwala stwierdzić, iż to produkt dość nowy, zwiększający komfort użytkowników samochodów. W projektach zastępuje pianki poliuretanowe, jest trwalszy i wolniej się starzeje. Przy wyborze dzianiny dystansowej konieczne jest zrozumienie różnorakiego zastosowania tego typu tworzywa. Dystanse o zwartej, jak najbardziej zamkniętej strukturze przeznaczone są do klejenia z innymi materiałami. Tutaj ważne jest, by klej nie przesiąkał, bo zwiąże materiał sam w sobie. Z drugiej strony na rynku dostępne są dystanse z bardzo dużymi otworami. Używa się ich głównie w fotelach wentylowanych. Zastosowanie grubej dzianiny dystansowej umożliwia swobodny przepływ powietrza.
Filc
Podkład antystytyczny
Ciekawą grupę podkładów stanowią te ograniczające wyładowania antystatyczne. Sztuczne skóry, które są materiałem syntetycznym, mogą zyskać podkład tekstylny antystatyczny i w ten sposób zminimalizować występowanie wyładowania antystatycznego.